lördag 20 september 2014

Jankell i P4 om nakenhet

Radioprogram: Jankell i P4 om nakenhet

Har precis lyssnat igenom det radioprogram som jag deltog i, i måndags 
och som sändes igår kväll på P4 kl 22.05 (ligger ute på nätet nu) och det blev så jävla bra och intressant. Lyssna på detta om nakenhet i samhället, när det är accepterat och inte accepterat. Pratar också om min förra bok Bakom den nakna huden… och om min nya bok som heter SLAKT. Kan säga att det var en häftig, alldeles elektrisk feministisk energi i studion när vi spelade in detta! 

Länk till programmet:


Jag kommer in i programmet efter cirka en timma och tio minuter (dvs om ni lyssnar på den versionen med musikpauser). Ja, detta är ett riktigt låååååångt program på nästan två timmar. Men lyssna för guds skull på hela för det är grymt intressant. Kändes hur kul som helst att få göra detta, för nästan hela programmet kom att handla om kvinnlig nakenhet och de regler och normer som finns kring just den nakna kvinnokroppen. Mitt favvoämne. 

Andra medverkande var bland andra Tiffany Kronlöf från SVT:s Full Patte – och helt asgrym i radio, Jenny Wenhammar, aktivist från det feministiska nätverket Femen och konstvetaren Jessica Sjöholm Skrubbe, samt Naken – Janne som nakenchockade det svenska folket i Farmen för några år sen. 
Är väldigt glad över att det uppstod en så bra och häftig kemi mellan mig, Tiffany och Annika Jankell i studion (vi satt i studion i olika omgångar, och jag satt just med Tiffany och Annika). Det blev verkligen ett helt underbart, viktigt, abso-fucking-lutely bäst radioprogram.

Här kommer en bild av några av oss som deltog. Fr v Jessica Sjöholm Skrubbe, jag, Tiffany Kronlöf och Annika Jankell


Har redan fått in några fina positiva kommentarer angående programmet, men tyvärr så kom de innan jag skrev det här så de ligger på mitt förra inlägg. Ta en titt där. 

6 kommentarer:

  1. Hej igen! Tack för kommentar till min kommentar! Programmet var som sagt kanon, men frågorna som berörs är ju fruktansvärda och du skall ha en stor eloge! Jag är som sagt man, i 50 års åldern, och har bott utomlands i mer än 20 år. Ert program (de andra var också bra) är nästan det första jag hör när jag kommer hem... Såklart jag blev djupt rörd, positivt över stilen, och naturligtvi negativt berörd över att det är så illa, bedrövad att det finns så lite RESPEKT. Visst, jag är man och gillar att se en naken kvinnokropp etc. Gör väl alla som inte är hycklare, men med RESPEKT! Om du extraknäcker som strippa skall du ha samma respekt som en balettdansös! Mer respekt förresten! Strip tease är mer underhållande än balett, ha, ha! Han som frågade efter din BH storlek, som en hälsning ungefär, respekterade inte dig som kvinna eller inte ens sig själv som man. Personligen tycker jag ju att skrivande är ett mer intressant samtalsämne än BH storlek.... Den mest godvilliga tolkningen av hans fråga är att han var något slags garderobstransvestist och var ute efter BHar. Tror du att det är så? Jag tror ju inte på kollektiv skuld, men det är nära att jag skäms över att vara man.... Skriv mer! Keep it up så de lär sig! Kunde skriva mer, men jag vet inte hur långa kommentarer som ryms. Det är därför jag skriver allt i ett stycke... Kram, Anders

    SvaraRadera
  2. Garderobstransvestit! Hahaha. Nej det tror jag inte. Som sagt var, nu var det länge sen jag dansade men kränkande kommentarer som gäller kvinnors yttre, som vill göra oss mindre, eller ta fokus från våra verkliga gärningar finns på alla arbetsplatser. Jag har varit med om män som kommenterat mitt yttre då jag jobbat på tidningsredaktion till exempel.En dag kom tre äldre herrar in på redaktionen som ville diskutera en grej jag skrivit och efter en stund säger den ene: "Tänk vad fin du skulle vara med utsläppt hår." Och då undrar jag: "Vad har mitt yttre med mitt skrivande att göra?" Eller musikern Amanda Palmer som fick sina bröst recenserade i Daily Mail efter sin konsert på Glostenbury festivalen (som jag nämner i radioprogrammet). Mick Jagger skulle liksom aldrig få sina bröstvårtor recenserade i Dagens Nyheter om han sprang omkring topless på scenen. Vad jag menar är att vi lever i en sån värld, framförallt mediavärlden som hela tiden lägger fokus på kvinnors yttre och inte det vi står för eller skapar.

    SvaraRadera
  3. Hej igen!

    Va? Det är ju så fruktansvärt löjligt! Löjets skimmer ligger som en tät dimma över nejden! Jag menar, kommentera om utsläppt hår när du lägger fram vad du skrivit.

    Det var en kompis till mig, dvs en man, som hade permanentat håret så han såg ut som clownen i Simpsons ungefär, och det var det jag och andra som tyckte var himlans kul, men det är ju ett annat slags hårkommentar.... Den kommentar som du fick dig till livs är ju rent kränkande, och inte alls kul. Förlåt, jag har haft så mycket att göra att jag inte varit i bokhandeln ännu. Måste bara läsa din bok! Får lov att kommentera mer sen. Måste pysa nu.A

    SvaraRadera
  4. Hej igen! Jo, det var en grej till som visar hur tokigt samhället är, och som jag tycker är relaterat till vad du skriver. Måste bara få berätta detta! Ifjol såg jag på TV nyheterna i Australien att i Sverige hade en man onanerat offentligt, men fick inget straff eftersom det inte var frågan om något sexual assault.... Absolut inte klokt! Finns det inte något som heter förargelseväckande beteende om inte annat? Den här historien har gått runt hela världen och verkligen gett Sverige rykte... Har du hört om den förut?

    SvaraRadera
  5. Hej. Jo, jag vet vad du pratar om, hittade till och med en länk om det http://www.metro.se/nyheter/varlden-tror-att-offentlig-onani-ar-ok-i-sverige/EVHmit!NptVbrchjfFEs/. Det hela handlar om en nyhet som blivit skruvad ett antal gånger då den hamnat i utländsk press.

    SvaraRadera
  6. Hej, Jag har fortfarande inte fått tag på din bok, men förr elelr sedan finner jag den när jag är inne på någon bokhandel. I mellantiden får jag bara säga att det jag läst av dig på nätet är bara så himlans bra! Dina kommentarer om Jantelagen är helt mitt i prick! Gäller för oss alla som försöker göra nånting!

    Ha en fin helg!

    SvaraRadera