onsdag 7 oktober 2015

När jag blir en fetkänd författare …(krönika), samt hur min roman, Bakom den nakna huden, blivit ämne i magisteruppsats

Här kommer en kul krönika:

http://tidningenkulturen.se/index.php/mer/kroenikor/99-gkr/20380-nar-jag-blir-en-fetkand-forfattare

I våras blev jag kontaktad av en ung kvinna, Sara Pedri, som sa att hon ville använda sig av min roman, Bakom den nakna huden, i sin magisteruppsats i genusvetenskap vid Göteborgs Universitet. Hon berättade då hur hon hade besökt strippklubbar både i Sverige och utomlands och intervjuat dem som arbetar där och kommit fram till ungefär samma saker som jag själv hade kommit fram till under arbetet med min roman.
Några månader senare hade jag hennes magisteruppsats, Exotic dancers and other stories of transformation, i min mejlbox och redan i titeln kunde jag avläsa olika nyanser av feminitet, att kvinnlig sexualitet kan uttryckas på många olika sätt, transformeras. Men redan på de första sidorna klargörs det att den som väljer ett jobb som ”exotic dancer”, eller ”stripteasedansös”, gått över gränsen för vad som anses acceptabelt i vårt samhälle. Och vad blir konsekvenserna för någon som gått över gränsen, någon som trotsar de patriarkala regler och normer som omger kvinnokroppen?  En fråga som på olika sätt återkommer genom hela uppsatsen.
Under mitt eget utforskande i strippvärlden skrev jag även för olika tidningar, samarbeten som avslutades snabbare än kvickt då min roman Bakom den nakna huden, om striptease och feminism publicerades, 2012, vilket visar att vissa medier, trots sitt fokus på öppenhet, gärna stödjer patriarkala strukturer av förtryck av kvinnlig sexualitet. Lite naivt trodde jag då att mina två akademiska examen, varav en i journalistik, skulle befria mig från de begränsningar som patriarkatet satt runt min kvinnokropp.
Vadå, jag har ju bara skrivit lite om stripp, det kan väl inte vara så farligt, tänkte jag. Tydligen hade jag fel. Den slut-shaming jag utsattes för, efter att min roman publicerats, placerade mig dessutom i ett fack, det heterosexuella facket, vilket jag inte ens tillhör.  

Jag skrev min roman, Bakom den nakna huden, ur ett feministiskt perspektiv och trodde att den skulle öppna upp för en diskussion om intimitet, sexualitet, nakenhet, kön och klass, men möttes i stället av ett aldrig sinande hat, en antiintellektualism som är typisk för de som håller till på kvinnohat och rasism-forum som till exempel Flashback. Därför blir jag oerhört lycklig då jag läser, Exotic dancers and other stories of tranformation, och ser hur denna uppsats sätter striptease i relation till feminism och hur detta öppnar upp för en diskussion om just intimitet, sexualitet, nakenhet, kön och klass. 

2 kommentarer:

  1. GRATTIS till uppmärksamheten !

    SvaraRadera
  2. Ja, jättekul att detta ämne kommer upp på en akademisk nivå.

    SvaraRadera