torsdag 25 oktober 2018

Nu har Inte bara ett bröst utkommit

Yippie kay yay! Nu har äntligen min nya bok Inte bara ett bröst utkommit. Denna bok som handlar om min tid som bröstcancerpatient på Sahlgrenska och det bemötande man får av vården som kvinna. Inte bara ett bröst handlar inte bara om mig, utan även om andra bröstcancerdrabbade kvinnors syn på bröstcancer och förlusten av ett bröst eller två till cancern. I boken finns även intervjuer med bröstcancerforskarna Jana de Boniface och Per Karlsson. Boken är skriven utifrån ett feministiskt perspektiv och jag skriver även om samhällets syn på bröst och hur den påverkar bröstcancervården. Jag skriver en hel del om paradoxen att leva i ett bröstfixerat samhälle, där bröst hela tiden ska mätas, betygsättas, men om man förlorar brösten till cancern, så ska man låtsas som om de betytt just ingenting. I alla fall enligt vården som har noll förståelse för bröstens betydelse för kvinnors könsidentitet och sexualitet. Jag vet inte hur många gånger en sjuksköterska sagt: "Men tänk om det hade varit ett ben"? till mig. Detta för att trösta mig efter förlusten av mitt högra bröst. De flesta av oss har ben men de har absolut inte samma status eller symbolik som bröst. Bröst är dessutom livgivande så snälla, sluta jämföra bröst med ben. Inte bara ett bröst finns att köpa på www.adlibris.com och www.bokus.com, samt hos www.vertigoförlag.com. Mer information om boken går att hitta på mitt Instagramkonto https://www.instagram.com/anneliebabitz/


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar